Benzinmotoren blev udviklet tilbage i 1876, og det viste sig at danne fundament for en fremtid hvor en bil er allemandseje. Dengang var motoren 1-cylindret og klarede sig med 1 hestekræft og en tophastighed på 16 kmt. I dag er biler noget af det mest teknologisk udviklede, og næsten alle over 25 år er indehaver af en bil.
Starten
Dengang hed en bil en automobil. Og den første automobil blev produceret af Daimler Benz og automobilen blev kaldt Mercedes Benz. I dag er Mercedes Benz et højt velanset mærke, med biler til alle typer – racerbiler, nascarbiler, dyrere personbiler osv.
Rudolf Diesel stod for verdens første dieselmotor, som udkom et par år efter benzinmotoren fik sin debut på markedet verden over.
Udviklingen
Der er sket stor udvikling på markedet siden slutningen af 1800-tallet. Især af starten af automobilens udvikling. Der skete en større interesse for automobilerne, og derfor krævede markedet en udvikling. Dette satte skub i produktion og kvaliteten af produktet, og udviklingen steg drastisk over det næste århundrede. Teknologien brugt til at producere biler blev hurtigt adopteret af andre fabrikanter og en masseproduktion så dagens lys. Ligeledes benyttede flyfabrikanterne sig af motoren fra bilen – og det blev muligt at flyve.
I dag
Siden at en i bil i dag er allemandseje, ses der også et ekstremt boost i virksomheder som arbejder med biler. Automester, automekaniker, autoværksted, tuning, forhandlere af tilbehør og en lang række andre professioner. I dag er udviklingen stadig konstant og priserne presset i bund. De billigste nye biler kører næsten 25 km på literen og har som minimum 90 hestekræfter. Derudover koster de ikke meget mere end 100.000. I dag er det fast inventar med touch-skærm, fartpilot, bluetooth forbindelse. Der findes sågar selvkørende biler og buser.
Hvis vi kan opnå det på godt og vel 150 år – hvordan ser det så ud om yderligere 150 år?